Bachi uue aasta kantaatides, mis kõlavad Eesti Filharmoonia Kammerkoori ja Tallinna Kammerorkestri esituses Tõnu Kaljuste juhatusel 25. jaanuaril Tartu Pauluse kirikus ja 26. jaanuaril Tallinna Jaani kirikus, laulab soprani soolosid erakordselt kauni ja heliseva häälega sopran Yena Choi.
Foto: Rene Jakobson
„Olen muutunud üheks neist, kes jumaldab Bachi muusikat, ja mul on nii hea meel, et saan neil kontsertidel sopranisoolosid esitada,“ ütleb Yena, kuid tunnistab samas, et tal ei ole Bachi muusikaga alati nii sooje suhteid olnud. „Koreas tähendab vokaalmuusika õppimine tavaliselt unistust saada ooperilauljaks. Barokkmuusikat või varajast muusikat õpetatakse heal juhul vaid ühel semestril nelja õppeaasta jooksul. Seetõttu ei olnud ma selle maailmaga eriti tuttav. Tõtt-öelda arvasin, et barokkmuusikal on võrreldes romantismi või kaasaegse muusikaga lihtsamad ja etteaimatavamad mustrid ning selle muusika puhul on keeruline tõelist elamust saada. Nüüd tean, et see oli väga naiivne ja kitsarinnaline mõte.“
Yena räägib, kuidas ta tänu juhusele sattus oma kodumaal õpetaja juurde, kes oli Saksamaal juba alates põhikoolist vokaalmuusikat õppinud ning oli spetsialiseerunud saksa lied’ile, barokkmuusikale, oratooriumidele ning muudele kammer- ja varajase muusika vormidele.
„Ma mäletan siiani esimest korda, kui käisin vaatamas üht tema etteastet,“ meenutab Yena. „See oli Händeli „Messias“ ja see oli kõige võimsam teos, mida ma kunagi kogenud olin. Sellest hetkest hakkasin unistama barokkmuusikast. Kuid selleks, et konkureerida teiste ooperilauljatega, pidin barokkmuusikat esitades keskenduma rohkem niisugustele heliloojatele nagu Händel või Vivaldi, kelle aariad olid tehniliselt veidi silmapaistvamad kui Bachi omad.“
Eestisse õppima asudes oli ooper jätkuvalt Yena peamine fookus. Kuid pärast magistrikraadi lõpetamist Eesti Filharmoonia Kammerkooriga liitudes ootas teda ees elumuutev kogemus.
„Esitasime jõulukontserdil Bachi teoseid „Wachet auf, ruft uns die Stimme“ ja „Magnificat“. Mäletan siiani esimest proovi orkestriga – hetkel, mil „Magnificati“ esimene osa kõlama hakkas, tundsin elektriseerivat erutust ja mõtlesin: „Ah, ma olen elanud just selle hetke ja selle muusika jaoks!”“
Sellel kontserdil laulis Yena esmakordselt Bachi „Magnificatis“ soolot. „Enne seda olin esitanud üksikuid Bachi teosed EFK ridades, omandades niimoodi barokkstiili. Mind inspireerisid ka sopran Maria Valdma etteasted, kes on barokkmuusika spetsialist.“
Yena ütleb, et tema kui kristlase jaoks toob Bachi muusika sügava ühendustunde. Paljud Bachi teosed, mis on algselt loodud jumalateenistusmuusikana, juhatavad teda elus alati, pakkudes lohutust ja mõistmist. Huvitaval kombel on just Bachi muusika see, mis aitab tal ka läbipõlemisest välja tulla. „Isegi kui see on tehniliselt nõudlik, annab Bachi muusika mulle jõudu uuesti tõusta ja edasi minna. Seetõttu loodan, et minu tulevane etteaste pakub uut, positiivset energiat uueks aastaks ja et see saab olema ilus hetk, mis puudutab nii esinejaid kui ka kuulajaid, kui seda muusikat üheskoos jagame.“
Yena Choi (sopran) alustas laulmisega oma kodumaal Lõuna-Koreas Incheoni Kunstide Keskkoolis (õpetaja Myung-Sung Han). Ta omandas 2018. aastal bakalaureusekraadi klassikalises laulus Seoul’i Riikliku Ülikooli Muusikakolledžis (õpetajad You-Jeong Jin, Hyeon-soo Suk, Yoon-Jeong Choi) ning 2020. aastal magistrikraadi Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias Nadia Kuremi juhendamisel. Enne Eestisse tulekut oli Yena Incheoni Täisevangeelse Kiriku solist, Seoul’i Seosomuni Kiriku solist ning Incheon Seo-gu poiste- ja tütarlastekoori vokaalpedagoog. Alates 2021. aastast on Yena Eesti Filharmoonia Kammerkoori laulja.
Annika Lõhmus